MIAMI – 30 december 2021 – Royal Caribbean Group heeft vandaag een update gegeven over de status van haar activiteiten en de impact van de Omicron-variant.
Kennis over COVID-19 en hoe ermee om te gaan, is de afgelopen twee jaar constant in beweging geweest. Omicron heeft het COVID-19-landschap voor iedereen aanzienlijk veranderd, en de Royal Caribbean Group is daarop geen uitzondering.
Zoals algemeen gemeld, is de Omicron-variant aanzienlijk besmettelijker dan zijn voorgangers en is deze al de dominante vorm van COVID-19 in de VS en elders geworden. Gelukkig blijkt Omicron ook beduidend minder ernstige symptomen te veroorzaken dan eerdere varianten, zeker voor mensen die gevaccineerd zijn. Cruisen blijft een van de weinige plaatsen waar je op vakantie kunt gaan, wetende dat bijna iedereen die je tegenkomt volledig is ingeënt.De recente ervaring op schepen van de Royal Caribbean Group komt overeen met deze waarnemingen. De cijfers wijzen op een toename van het aantal mensen dat positief test zonder een overeenkomstige toename van het aantal mensen dat ziek wordt. Sinds de herstart van cruises in de VS in juni 2021, heeft de Royal Caribbean Group 1,1 miljoen gasten vervoerd, met 1.745 mensen die positief testten – een positiviteitspercentage van 0,02%. Bovendien had de overgrote meerderheid van die gevallen geen symptomen of slechts milde symptomen, en slechts 41 mensen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Geen van de Omicron-gevallen was ernstig of moest naar een ziekenhuis worden gebracht. Deze cijfers zijn het gevolg van het feit dat bijna iedereen aan boord is ingeënt en een negatieve test heeft gehad voordat hij aan boord ging.
“Omicron heeft op korte termijn een grote impact op iedereen, maar veel waarnemers zien dit als een grote stap in de richting van een endemisch in plaats van epidemisch virus”, zegt Richard Fain, voorzitter en CEO. “We zien liever geen gevallen, maar onze ervaring is een fractie van de vergelijkbare statistieken van vrijwel elke andere vergelijkbare locatie of branche. Er zijn maar weinig bedrijven onderworpen aan zo'n intensief toezicht, regelgeving en openbaarmakingsplicht door zo veel autoriteiten, en we verwelkomen dat onderzoek vanwege onze toewijding aan veiligheid. We zijn van plan ons doel te handhaven om de veiligste vakantie op het land of op zee te bieden en zullen onze procedures voortdurend aanpassen om dit te bereiken, zelfs in het licht van de verbazingwekkende overdraagbaarheid van Omicron.”
De Chief Medical Officer van Royal Caribbean Group, Dr. Calvin Johnson, benadrukt: “Het bedrijf navigeert door de steeds veranderende informatie over de Omicron-variant. Ons aantal gevallen is gestegen, maar de ernst is aanzienlijk milder. We blijven wendbaar en staan ??voortdurend in contact met de gezondheidsautoriteiten. Zo hebben we al vóór Omicron al onze bemanningsleden boostershots gegeven toen ze in aanmerking kwamen.”
Na een zeer sterk Cyber-weekend zag het bedrijf een daling van het aantal boekingen en meer annuleringen voor afvaarten op korte termijn, maar in mindere mate dan bij de Delta-variant. De bezettingsgraad voor afvaarten in de eerste helft van 2022 blijven zoals verwacht onder historisch niveau. Afvaarten voor de tweede helft van 2022 worden echter nog steeds geboekt binnen historische marges, tegen hogere prijzen met en zonder Future Cruise Credits (FCC's), met een sterke vraag vanuit de kritieke Amerikaanse markt.
De reisindustrie ondervindt aanzienlijke verstoringen door luchtvervoer en andere dienstverleners als gevolg van de verspreiding van Omicron. Dergelijke verstoringen hebben vooral impact tijdens de vakantieperiode, aangezien de behoefte toeneemt en het arbeidsaanbod in sommige gevallen wordt beïnvloed door de huidige piek. Soortgelijke problemen hebben invloed op de servicemogelijkheden aan boord van het bedrijf. Bovendien ondervindt het bedrijf serviceonderbrekingen op geselecteerde bestemmingen en heeft het tot nu toe 16 van de 331 bestemmingsoproepen geannuleerd of aanzienlijk gewijzigd. Het bedrijf verwacht dat deze onderbrekingen op korte termijn zullen voortduren en daarna zullen afnemen naarmate de wereld zich aanpast aan de huidige trends.
Fain concludeerde: “We leren voortdurend en passen ons aan, aangezien Omicron een nieuwe fase lijkt in te luiden in de strijd tegen COVID-19. We verwachten dat deze factoren op korte termijn een negatief effect zullen hebben, maar zijn optimistisch dat ze ons zullen leiden naar een meer doordringende maar minder ernstige gezondheidsomgeving. Alles bij elkaar moet dit ons in staat stellen om een ??sterk overgangsjaar in 2022 en een zeer sterk 2023 neer te zetten.”
Healthy Sail Center Op de site van Royal Caribbean kunnen jullie de link vinden naar het Healthy Sail Center, raadpleeg deze altijd om na te gaan of en welke maatregelen voor de reis van toepassing zijn. Of dit nou de vaccinatie of test vereisten zijn of de maatregelen met betrekking tot reizen met kinderen (die niet gevaccineerd zijn).
Over Royal Caribbean Group
Royal Caribbean Group is een van de toonaangevende cruisemaatschappijen ter wereld met een wereldwijde vloot van 60 schepen die naar meer dan 800 bestemmingen over de hele wereld reizen. Royal Caribbean Group is de eigenaar en exploitant van drie bekroonde cruisemerken: Royal Caribbean International, Celebrity Cruises en Silversea Cruises, en is ook voor 50% eigenaar van een joint venture die TUI Cruises en Hapag-Lloyd Cruises exploiteert. Samen hebben de merken per 30 september 2021 nog eens 13 schepen in bestelling. Lees meer op www.royalcaribbeangroup.com of www.rclinvestor.com
Waarschuwing met betrekking tot toekomstgerichte verklaringen:
Bepaalde uitspraken in dit persbericht met betrekking tot onder andere onze toekomstige prestatieschattingen, prognoses en projecties vormen toekomstgerichte uitspraken onder de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over inkomsten, kosten en financiële resultaten voor 2021 en daarna. Woorden als 'anticiperen', 'geloven', 'kunnen', 'rijden', 'schatten', 'verwachten', 'doelen', 'van plan zijn', 'kunnen', 'plannen', 'projecteren', 'zoeken, " "zouden", "zullen", "in overweging nemen" en soortgelijke uitdrukkingen zijn bedoeld om toekomstgerichte uitspraken te helpen identificeren. Toekomstgerichte verklaringen weerspiegelen de huidige verwachtingen van het management, zijn gebaseerd op beoordelingen, zijn inherent onzeker en zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat onze werkelijke resultaten, prestaties of prestaties wezenlijk verschillen van de toekomstige resultaten, prestaties of prestaties die zijn uitgedrukt of geïmpliceerd in die toekomstgerichte verklaringen. Voorbeelden van deze risico's, onzekerheden en andere factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, de impact van COVID-19 en andere besmettelijke ziekten op de economische omstandigheden, industrieën en samenlevingen in het algemeen, de reisindustrie en de financiële positie en bedrijfsresultaten van ons bedrijf; vereiste of vrijwillige reisbeperkingen, met inbegrip van huidige en mogelijke opschortingen van cruises; annuleringen van gasten; het tempo en de effectiviteit van onze terugkeer naar service; ons vermogen om te voldoen aan het Framework for the Conditional Sailing Order uitgegeven door de U.S. Centers for Disease Control and Prevention;
de impact van overheidsregulering en rechtszaken met betrekking tot het bewijs van vaccinatie van passagiers; ons vermogen om voldoende financiering, kapitaal of inkomsten te verkrijgen om te voldoen aan liquiditeitsbehoeften, kapitaaluitgaven, schuldaflossingen en andere financieringsbehoeften; de effectiviteit van de acties die we hebben ondernomen om onze liquiditeitsbehoeften te verbeteren en aan te pakken; de impact van de economische en geopolitieke omgeving op belangrijke aspecten van ons bedrijf, zoals de vraag naar cruises, passagiersuitgaven en bedrijfskosten; verstoringen van de toeleveringsketen; incidenten of negatieve publiciteit met betrekking tot onze schepen, havenfaciliteiten, landbestemmingen en/of passagiers of de cruisevakantie-industrie in het algemeen; bezorgdheid over de veiligheid, gezondheid en beveiliging van gasten en bemanning; de kosten en effectiviteit van onze veiligheidsprotocollen met betrekking tot COVID-19; bijzondere waardeverminderingen van onze goodwill, langlevende activa, beleggingen in aandelen en te ontvangen obligaties; moeilijkheden bij het vinden van bemanning, proviand en voorraden; het optreden van COVID-19 en andere besmettelijke ziekten op onze schepen en zorgen over het risico op ziekte bij het reizen van, op of van onze schepen; onbeschikbaarheid van aanloophavens; groeiende anti-toeristische sentimenten en bezorgdheid over het milieu; wijzigingen in het buitenlands reisbeleid van de VS; onzekerheden met betrekking tot internationaal zakendoen en uitbreiden naar nieuwe markten en nieuwe ondernemingen; ons vermogen om kwalitatief hoogstaand personeel aan te werven, te ontwikkelen en te behouden; wijzigingen in bedrijfs- en financieringskosten; de impact van onze huidige en toekomstige schuldenlast; de impact van wisselkoersen van vreemde valuta, inflatie en rente- en brandstofprijsschommelingen; arbeidstekorten; de impact van conversies van onze converteerbare obligaties, indien van toepassing, in aandelen van onze gewone aandelen of een combinatie van contanten en aandelen van onze gewone aandelen; onze verwachting dat we in de nabije toekomst geen dividend op onze gewone aandelen zullen declareren of uitkeren; concurrentie in de vakantiesector en veranderingen in de sectorcapaciteit en overcapaciteit; de risico's en kosten met betrekking tot cyberbeveiligingsaanvallen, datalekken, het beschermen van onze systemen en het handhaven van gegevensbeveiliging en integriteit, evenals persoonsgegevens van onze gasten, medewerkers en anderen; de impact van nieuwe of veranderende wet- en regelgeving of overheidsbesluiten op ons bedrijf; lopende of dreigende rechtszaken, onderzoeken en handhavingsacties; de effecten van het weer, natuurrampen en seizoensinvloeden op ons bedrijf; noodreparaties aan schepen, inclusief de daarmee samenhangende gederfde inkomsten; de impact van problemen op scheepswerven, waaronder vertragingen bij de levering van schepen, annuleringen van schepen of verhogingen van de bouwkosten van schepen; scheepswerf onbeschikbaarheid; de onbeschikbaarheid of kosten van luchtdiensten; en onzekerheden van een buitenlands rechtssysteem aangezien we niet in de Verenigde Staten zijn gevestigd.
Bovendien worden veel van deze risico's en onzekerheden vergroot en zullen deze toenemen, of in de toekomst kunnen toenemen, door de COVID-19-pandemie. Het is niet mogelijk om al deze risico's te voorspellen of te identificeren.
Meer informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op onze bedrijfsresultaten is opgenomen onder het kopje "Risk Factors" en elders in ons meest recente jaarverslag op Form 10-K en kwartaalrapport op Form 10-Q, evenals onze andere deponeringen bij de SEC , waarvan kopieën kunnen worden verkregen door onze Investor Relations-website op www.rclinvestor.com of de SEC-website op www.sec.gov te bezoeken. Er mag niet overmatig worden vertrouwd op de toekomstgerichte verklaringen, die zijn gebaseerd op informatie die op de datum hiervan voor ons beschikbaar is. We nemen geen verplichting op ons om toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken of te herzien, hetzij als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.